Vielä kaksi vuosikymmentä sitten ajatus videopelien pelaamisesta ammattimaisesti saattoi kuulostaa mahdottomalta. Nykyään e-urheilu eli kilpapelaaminen on globaali ilmiö, joka vetää puoleensa miljoonia katsojia ja rahakkaita sponsorisopimuksia. Kyseessä ei ole enää vain harrastus, vaan perinteiseen urheiluun verrattavissa oleva laji, jonka ympärille on rakentunut kokonainen teollisuus. Suomi ei ole jäänyt tästä kehityksestä jälkeen, vaan päinvastoin. Muun muassa suomalaisten vahva teknologiaosaaminen, vakiintunut pelikulttuuri ja pelaamisen yhteisöllisyys ovat luoneet otollisen pohjan e-urheilun kasvulle ja ammattimaistumiselle.
Pelaaminen on suosittu harrastus Suomessa
Suomessa digitaalisten pelien pelaaminen on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suosituimmista vapaa-ajanviettotavoista. Verkko- ja mobiilipelaaminen on tuonut pelit aiempaa suuremman joukon saataville, kun pelaaminen ei edellytä kalliiden laitteiden hankkimista, vaan pelien pariin pääsee älypuhelimella. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa pelaaminen on arkipäivää; se on tapa viettää aikaa ystävien kanssa, rentoutua ja kehittää taitoja.
Pelaaminen ei kuitenkaan ole pelkästään nuorempien ikäluokkien harrastus, vaan pelejä pelaavat kaiken ikäiset. Tilastojen mukaan noin 60–70 % suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä jossain muodossa. Jopa 65,1 % suomalaisista 10–75-vuotiaista harrastaa digitaalisten pelien pelaamista vähintään kerran kuukaudessa, mikä osoittaa pelaamisen vakiintuneen aseman eri ikäryhmissä. Vuoden 2022 Pelaajabarometri-tutkimuksen mukaan Suomessa oli 139 150 aktiivista kilpapelaajaa, mikä tarkoittaa noin 3,1 prosenttia Suomen väestöstä.
Suomalaiset ovat myös ahkeria rahapelien pelaajia. Tänä päivänä yhä useampi suomalainen viettää peliaikansa verkossa, osallistuen kasinopelien pelaamiseen ja vedonlyöntiin digitaalisilla alustoilla. Nettikasinoiden alati kasvava määrä on synnyttänyt alalle myös muita toimijoita, kuten sivustoja, kuten AskGamblers FI, jotka tarjoavat pelaajille tietoa kasinopelaamiseen ja vedonlyöntiin liittyen sekä listaavat luotettavia rahapelisivustoja.
Verkkopelaaminen on erittäin suosittu harrastus Suomessa, ja sen aktiivinen pelaajayhteisö on luonut otollisen alustan e-urheilun kasvulle ja kehittymiselle. Myös asenteet pelaamista kohtaan ovat muuttuneet aiempaa positiivisemmiksi, mikä on tehnyt pelaamisesta hyväksyttävämpää. Myös kattavat ja vakaat verkkoyhteydet, pelialan vahva läsnäolo ja suomalaisten kiinnostus teknologiaa kohtaan ovat myötävaikuttaneet kaikenlaisen digitaalisen pelaamisen suosioon.
Mitä e-urheilu on?
E-urheilu tarkoittaa organisoitua, kilpailullista video- ja konsolipelien pelaamista. Kilpapelaamisessa ottelut voivat olla joko yksilö- tai joukkuelähtöisiä, ja niitä käydään ammattimaisesti sekä verkossa että erityisesti järjestetyissä live-turnauksissa.
E-urheilu on vielä nuori laji. Sen suosio on kasvanut nopeasti erityisesti 2010-luvun lopulla ja 2020-luvulla. Etenkin nuorempien ikäluokkien keskuudessa e-urheilun seuraaminen on jo perinteistä urheilua suositumpaa. Kehityksen taustalla ovat muun muassa pelien suosio harrastastuksena, teknologian nopea edistyminen, suoratoistopalveluiden yleistyminen ja pelien ympärille syntyneet aktiiviset yhteisöt.
Nykyään e-urheilun taustalla toimii laaja sponsoriverkosto: teknologiajätit, peliyhtiöt ja jopa perinteiset urheilubrändit ovat mukana lajin kasvussa. Joissakin maissa e-urheilua tuetaan valtiollisesti, ja laji on saanut tunnustusta myös perinteisiltä urheilujärjestöiltä. E-urheilijat ja -joukkueet hankkivat nimekkäitä sponsorisopimuksia, kun brändit ovat halukkaita hankkimaan näkyvyyttä alati kasvavan e-urheilun kautta.
Turnaukset, kuten League of Legends World Championship, CS:GO:ssa pelattava IEM Katowice ja Dota 2:n The International, keräävät satoja miljoonia katsojia vuosittain. Suurimmat tapahtumat vetävät katsomot täyteen liveyleisöä, ja lähetyksiä seuraa maailmanlaajuinen yleisö striimauspalveluiden ja tv-lähetysten välityksellä. Suurturnauksissa on jaossa jopa kymmenien miljoonien dollareiden palkintopotteja.
E-urheilun näkyvyyden lisäännyttyä menestyneistä pelaajista on tullut kansainvälisiä julkkiksia, joilla on perinteisten urheilulajien tähtien tapaan laaja fanikunta. Moni e-urheilua ja sen tähtipelaajia fanittava pelaa itse samaa peliä harrastusmielessä. E-urheilussa tietyn pelaajan fanituksessa olennaista on sekä se, millainen persoonallisuus itse pelaajalla on että mitä hahmoa pelaaja pelaa.
Suosituimmat pelit
E-urheilu kattaa laajan joukon erilaisia pelejä, mutta tietyt pelit ovat saavuttaneet toisia suuremman suosion. Suomessa Counter-Strike 2, joka tunnetaan myös lyhenteillä CS:GO ja CS2, on kaikkein suosituin e-urheilupeli. Se on taktinen ja nopeatempoinen ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa kaksi viiden hengen joukkuetta taistelee vastakkain.
Suurta suosiota nauttii myös League of Legends (LoL), joka on joukkuemuotoinen, strateginen MOBA-peli. League of Legends dominoi erityisesti Aasian ja Amerikan markkinoilla. Peli tunnetaan mestaruusturnauksista, jotka keräävät kymmeniä miljoonia katsojia.
Dota 2 on toinen joukkueittain pelattava hyvin taktinen strategiapeli, joka on puolestaan tunnettu jättimäisistä turnauspoteistaan. Pelin The International -turnauksen palkintopotti on kohonnut parhaimmillaan jopa yli 30 miljoonaan dollariin.
StarCraft II, Overwatch, Rocket League ja Call of Duty ovat myös tuttuja nimiä kilpapelaamisen maailmassa. Uusi tulokas on Riot Gamesin kehittämä Valorant, joka yhdistää räiskintää ja erikoiskykyjä. Myös erilaiset urheilupelit ovat nostaneet suosiotaan viime vuosina.
E-urheilun nousu Suomessa
Aluksi ammatillinen e-urheilu perustui ainoastaan pelaamiseen, mutta viime vuosina joukkueet ovat palkanneet valmentajia, psykologeja ja ravitsemusasiantuntijoita – aivan kuten perinteisessä urheilussa. Suomi ei ollut ensi alkuun e-urheilun kärkimaita, mitä tuli sen potentiaaliin mahdollisuuksien näkökulmasta, mutta tilanne on jo muuttunut. Nykyään Suomi pyrkii yhdeksi johtavaksi e-urheilumaaksi.
Medianäkyvyys ja sponsoreiden kiinnostus ovat tuoneet e-urheiluun resursseja ja ammattimaisuutta. Suomesta on ponnistanut lukuisia menestyneitä e-urheilijoita ja -joukkueita. Kenties tunnetuin on vuonna 2013 perustettu ENCE, joka on menestynyt CS:GO:ssa ja nauttii fanien suosiota ympäri maailman. Tosin ENCEn joukkue ei koostu nykyään pelkästään suomalaispelaajista, vaan kokoonpano on hyvin kansainvälinen. Suomalaisten pelaajien menestyminen pelien suurturnauksissa on tuonut e-urheilulle entistä enemmän näkyvyyttä.
Viime vuosina Suomeen on perustettu useita e-urheiluun keskittyviä akatemioita ja kouluja, joissa voi opiskella e-urheilun ammattilaiseksi. Niiden joukossa on sekä e-urheiluvalmennukseen että lajin liiketoimintaan keskittyviä oppilaitoksia. Myös jo lukiotasolla on panostettu mahdollisuuteen tarjota e-urheilun ammattilaisuuteen keskittyvää linjaa. Lisäksi Suomessa toimii alueellisia e-urheilun kehityshankkeita.
Asenteet pelaamista kohtaan ovat muuttuneet
Pitkään digitaalinen pelaaminen nähtiin ajan tuhlauksena tai nuorten harrastuksena. Peleihin suhtauduttiin varauksella, ja monilla oli huoli siitä, että pelit passivoivat ja syrjäyttävät nuoria “oikean elämän” parista. Viime vuosina tilanne on kuitenkin muuttunut Suomessa merkittävästi: asenteet pelaamista kohtaan ovat selvästi kehittyneet myönteisempään suuntaan, ja pelaaminen nähdään nyt yhä useammin tavallisena harrastuksena, viihteenä ja e-urheilun myötä jopa ammattina. Lisäksi pelien positiivisista vaikutuksista, kuten ongelmanratkaisukyvyn kehittymisestä, englannin kielen oppimisesta ja sosiaalisten taitojen karttumisesta, puhutaan nyt enemmän ja avoimemmin.
Kilpapelaaminen osana suomalaista pelikulttuuria
E-urheilun vakiintuminen Suomen nettipelaamisen maailmassa perustuu moniin tekijöihin. Ylipäätään verkkopelaamisen suosio on luonut pohjan suomalaisen e-urheilun menestykselle. Myös nuorten pelaajien määrän kasvu ja yhteisöllinen pelaajakulttuuri ovat luoneet erinomaiset edellytykset e-urheilun kehitykselle. Asenteet pelaamista kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmiksi, kun pelaajakunta on monipuolistunut ja pelaamisen hyötyjä on tuotu esiin.
Suomalaiset pelaajat ja joukkueet menestyvät kansainvälisesti eri e-urheilupelien turnauksissa ja liigoissa, mikä on tuonut lajille huomiota ja näkyvyyttä. Taustalla on niin ikään kotimainen koulutus- ja tukiverkosto, jonka tavoitteena on kasvattaa ja tukea uusia huipulle matkaavia pelaajakykyjä. E-urheilu ei ole todellakaan enää marginaalinen harrastus, vaan pysyvä osa suomalaista pelikulttuuria ja nykyaikaista urheilumaailmaa.